(C)
1999 - Bogomil Kostoff AVRAMOV - HEMY
ЧЕРВЕЙ ,
КОЙТО ПРОЯЖДА КАМЪК
ХАРЕСВАМ да пътувам
с влак . В последно време обаче ,
очарованието на това пътуване напълно
изчезна . Отсъства мирисът на дим ,
топлите вълма пара изпускани от локомотива
, малките парченца безобидни сажди които
попадат очите щом се надвесиш през
отворения прозорец , безкрайните истории
които разказва някоя престаряла старица
, за Царят-Ловец изскокнал като приказка
из близката гора , за да напълни шепата
й със жълтици . С въвеждане на електрическата
тяга , всичко стана привидно по-чисто и
, за съжаление съвсем скучно . Така ,
често пъти влакът лети в пространство
дотам обживяно , чак превърнато безкрайно
транснационално сметище , а ти се чудиш
как и защо спътникът ти пухти , гледа те
под вежди и , проверява съдържанието на
своят вътрешен джеб . Но , все пак ,
разговори в купето има , каквито никой
никога не би могъл да предвиди . Защото
, животът понякога налага , хей така -
без да има видима причина , да разтвориш
душата си пред непознат .
НЕОТДАВНА , влакът
между столицата и морето , спря за минути
всред някакъв тунел.
Светлините от
прозорците хвърляха жълтеникави петна
върху камъните , с които бе иззидан
тунелът . Камъни , покрити неизтриваемо
с локомотивни сажди от едно не така
далечно време . Навярно , така ще си
отидат през вековете , пренасяйки
неразгадаеми частици от човешките съдби
. Бяхме двама мълчаливци в купе , изпълнено
с мрак . Човекът срещу мене размаха пръст
и , отвори прозореца в мрака и , посочи
.
- Я , - рече човекът
, - вижте тези шуплести камъни . . . Сякаш
проядени от червей . . .
Тъжно , тъжно се
разсмя .
Свих рамене в
недоумение . Подир няколкочасово пътуване
, това бяха първите думи , които разменяхме
. Щом влакът потегли отново , човекът ме
докосна с ръка и , разказа .
МОЕТО ДЕТСТВО
пхремина в Белоград , градът при Морето
и Голямата Река , из криволиците на
неговите прашни улици , където до премала
гонехме футбол от стара прежда обшит в
здрав брезентов плат . Калканите на
занемарени къщи затулваха сенчести
вътрешни дворове . Ухаещи на камфор ,
маслина и лимон , изпълнени с нарове и
финап , разцъфнали всред лайкучка и
билки . Претъпкани с никому ненужни вещи
. Припокрити с изоставено пране приело
цвета на небето . Преградени с дървени
стобори , дворовете бяха космос и
пространство ничие . Всред дворовете
се гушеха дебелостволи столетници-смокини
. Засадени в незапомнени времена , можеби
от самият Господ-Бог . Спуснали корени
дълбоко в сърцето на земята , те хвърляха
непроницаеми летни сенки . Всяка ранна
есен , всред тревясалите до пояс дворове
, шетаха и витаеха зачумберени в черно
стопанки , прибирайки сочни натежали
от мъзга плодове . По костеливите старешки
ръце оставаха да личат тъмни сладостни
следи .
Жените събираха
плодовете в дълбоки чисти калъфки от
възглавници , криещи в себе си мечти на
поколения . После , облизваха с дълъг ,
бърз като на дъждовник език своите
светнали от ежедневно пране омедени
длани . По стъблата на смокините пълзяха
хиляди трудолюбиви мравки . Заедно с
плодът , те попадаха в дълбоките
импровизирани торби , където ароматът
на липов цвят никога не бе изчезвал . От
този сладък плод примесен изобилно с
мравки , бабите варяха чаровно сладко
, което помагаше при болест . Кой знае ,
можеби именно затова толкоз бързо
възмъжахме . Но , можеби не само поради
това .
ОБИТАВАХ , най-малката
мансардна стая на света , каквато човек
би могъл да си представи . Сътворена
като за гномове . Залутана под високите
градски звезди . В шумен ,пренаселен
следвоенен дом , вмирисан до корен на
зелева чорба и чесън .
ПО ОНОВА ВРЕМЕ ,
работех в депото на смени . Когато се
завръщах в полунощ , главата ми ехтеше
със звука на електрожени , с удари на
чукове върху листова стомана , а свирките
на локомотиви и съсъка на пара пищяха
до зарана и будеха от сън .
Завръщах се бавно
, и както ми се струва и до днес , някак
особено значимо , през заспалия липов
град , вкочанен всред лято от какви ли
не разпоредби , предназначени да
разморячат и потулят завинаги и Бог , и
Дух , за да превърнат всичко в сива и
безжизнена тълпа . А , изморените мои
нозе , ме носеха бавно към дома , превръщайки
уморлата в ленност , където да изкача
седемнадесетте дървени стъпала до моята
таванска стая , където да грохна изнемощял
върху широко гъвкаво легло .
Заспивах незабавно
. Будех се в ранни зори . Щур-прещур , свеж
и бодър , сякаш вовеки
млад . Сядах пред
изстинала супа и къшей клисав типов
хляб . А , в ушите ми виеха локомотивни
сирени и , трещяха удари от механични
чукове .
ВСЯКА ВЕЧЕР , преди
да заспя , хвърлях изморен поглед към
тъмнеещият смокинов двор , над който
хитро премигваха полуслепи порутени
калкани , с незачулени полунощни прозорци
. Техните обитатели , пребити от труд и
недоимък , нямаха никакво желание да се
вглеждат в чужди съдби . И , макар зад
тях да се разиграваше непозволената
романтика на недостижимото , аз не можех
да удържа натежалите оловени клепачи
,
падащи като неумолим
семафор , напиращи за задължителен сън
.
Да , клепачите ми
зовяха за сън , и аз се подавах на неговия
жесток призив , пренебрегвайки
най-самотната жена в света , която бавно
, величествено и ритуално тържествено
се разсъбличаше там , зад малкия светнал
стъклен прозоречен екран , извисила
чудовищнопищна гръд , независимо и гордо
щръкнала над дворове със забравено
къщно пране подпряно с чаталести колове
, за да постави неистово стройни нозе
върху умивалника , неизвестно защо отлят
именно под самия прозорец . Подготвяйки
среднощен тоалет предназначен другиму
. Тоалет , който често имаше начало , но
рядко имаше край .
Хубава , чиста , едра
, снажна белоснежна голота , която би
могла да вдигне мъртвец из гроба . Голота
, която най-безгрижно се любуваше на
себе си , в огледалото на среднощен
прозорец . Зад който , бе потънал в
безпросветен сън , целият крайбрежен
свят на Белоград , опосканите от старешки
длани смокинови дървеса , протритите
знамена на изоставено под морския бриз
пране , погледите на случайни миновачи
и , взорът на едно дете . Прозорец , зад
който витаеше космосът със своята вечна
луна в пълнолуние и звезди недостижими
, а понякога и , със своите дребни човеци
.
Внезапно гледката
изчезваше .
Екранът потъваше в
мрак . За да се слее с потъналата в бръшлян
стена на старата насрещна къща , с
безличното лице на ноща но и , за да се
запъти към идващия ден .
Ала , аз знаех .
Там , отсреща , две
пронизително силни очи , очи видели
какво ли не , преживели как да е ,
продължаваха да ме наблюдават скритом
.
Тогава , запалвах
всички светлини в своята мансарда .
Заставах пред моят
прозорец .
И , изкарвах в полусън
до заранта . Когато умората , щеше да
надвие моето младенческо тяло , за да
ме затръшне със всемогъща десница върху
пиринченото проскърцващо легло на
самотата , познало любов , зачеване ,
изневери , израждания , живот и смърт на
неописуемо дълги безименни родове .
За да потъна в сън
с една надежда .
ЕДНА ПРИВЕЧЕР ,
успях да избягам рано-рано от работа .
Ремонтът на локомотива
бе завършен . Устремих се през глава към
дома .
Застанах незабавно
пред продзореца .
Екранът на моите
въжделения спеше .
Взирах се цяла нощ
надалеч и ненадалеч , но тя откликваше
единствено чрез внезапни отблясъци
върху бляскавата сякаш асфалтова
повърхност на отсрещния прозорец .
Проседях безкрайни
часове в ясната лятна нощ . Докато небето
бавно започна да бледнее . Тогава открих
, че там , отсреща , облегнат на прозоречната
рамка на отворения изцяло прозорец ,
един непознат мъж спокойно пуши с лула
. Това ме паникоса . Пийнах вода . Окопитих
се . Хвърлих се върху разкривеното легло
. Но , пред очите ми бе къпещата се в мрак
жена и , непознатия мъж безразлично
загърбил безподобни красоти , за да
изпуши своята лула тютюн , преди да
потегли .
С ПОЯВАТА НА НЕПОЗНАТИЯ
МЪЖ , огледалото на недостижимото
престана да проблясва . Всъщност ,
понякога прозорецът просветваше с
бързина на мълния , но така краткотрайно
и дотам пестеливо , че силуетът на мъж
или жена едва пробягваше по него
Все пак , всяка
привечер , по стар навик , подир монотонния
работен ден , аз заставах на своя
наблюдателен пост . Търсейки самотата
на онази жена .
О , аз не търсех
нейното тяло .
Аз търсех нейният
поглед залутан надалеч в ноща , прелитащ
над белналият се Белоград , над отсрещните
хълмове покрити с вечна мъглявина ,
надалеч в Морето , там , където се вливаше
Голямата Река и , параходи зовяха за
пред дълъг път .
Поглед докосващ
небето , единен със всевечното .
Поглед , който издирва
, търси и , намира .
ОНАЗИ КЪСНА НОЩ , в
съвсем потайна доба , когато градът бе
така притихнал , че се чуваше ревът на
недалечното море , а луната плувнала в
кръв бягаше всред облаци за да се скрие
, прозорецът на моите мечтания неудържимо
блесна . Жената се яви и , махна неспокойно
с ръка . И до днес мисля , че в този неин
неистов зов , имаше и отчаяние , и гняв
. Но , дали имаше щение , не зная .
Хукнах през глава
по стълбите надолу .
Прекосих буренясалият
двор .
Прекрачих дървените
тараби на прогнилата ограда .
Под сянката на една
смоква , жената чакаше .
Жената разтвори
дреха , разкри себе си изцяло , и аз
потънах там , установявайки за пръв
удивително страшен път , че плътта на
жената е до съвършенство лесна и достъпна
, стига тя да пожелае искренно това .
А , онази лудо щръкнала
неземна гръд лумна и , излъчи светлина
.
Над нас , върху
калканите на старите къщи , един прозорец
продължи да бди в ноща . Там , един вече
не млад човек , с безразличие пушеше
своята добре натъпкана ароматна лула
.
РАЗКАЗВАЧЪТ пое
дълбоко дъх .
Гърдите му проскриптяха
и застенаха в безкрайна тиха кашлица .
Вгледах се в лицето
му . Но , това бе лице на човек без дом ,
без семейство , без любов , без настояще
, без бъдеще , без утеха .
Човекът разтърка
нервно длани и , аз открих неговите
изпочупени от труд нокти , неизтриваемо
пропити с машинни масла , приличащи
повече на кофите на багер , отколкото
на ръце на човек .
Всъщност , този
странен непознат , не разказваше ли една
моя лична история ?
ОТ ТОГАВА изминаха
години , продължи човекът някак примирен
.
Старите къщи отдавна
са из основи сринати .
Смокините са
изкоренени до корен , да не говорим за
кайсия и финап .
Дворовете са
превърнати в складова площадка за
съседните строежи , които веднъж наченати
, навярно няма да бъдат привършени никога
. Преобърна се животът и , аз не зная дали
на добро .
Все още срещам онази
жена по улиците на града . Вече не млада
. Дваж повече самотна .
По навик спирам поглед
върху нейната изпосталяла гръд . Та кима
безучастно с глава . Понякога едва-едва
свива рамене . Друг път се усмихва , както
си мисля , виновато . Тогава , аз свеждам
очи и , бързам да отмина . Копнея да потъна
в земята , макар че би следвало да бъда
горд . Все още хубава , тя прави хората
да се обръщат . Защото , погледът на вече
немладата жена , все още струи с онази
лъчиста светлина , с която тя , така
отдавна , се осмеляваше да броди всред
звездите . Аз зная . Това е светлина ,
която не старее . Аз зная . Това е светлина
, която вечно търси .
Мъжът с лулата повече
не срещам . Говори се , загинал на борда
на някакъв горящ кораб .
Как ли пък съм го
научил ? В този така калпав всекидневен
живот , все ще се намери някой , който да
е забелязал онова , което едва ли те
интересува , но е свързано някакси с теб
.
Ами аз . . . Какво аз
? . . .
Душата ми , както
при теб скъпи непознат събеседнико ,
отдавна е превърната в камък . Убеден
съм , мога да преодолея пречки всякакви
. Стига да поискам . Не само с тези порутени
от труд ръце . Най-вече със сърце от камък
.
Косите ми , както
при теб скъпи непознат събеседнико ,
отдавна са побелели до косъм . Точно за
отрязъка от време , превърнал сърцето
ми в кремък . Но , за всеки един бих заложил
късче от своята душа .
СПОМНЯМ СИ , ах да ,
наистина си спомням , по времето когато
все още бях семеен , а ти знаеш че в нашия
модерен свят семейството свършва
най-напред , съпругата ми тръгна да
изражда . На вратата на родилния дом ни
пресрещна непознатата смокинова жена
.
- Ха ! - удиви се тя .
- Добре дошла , мила . . .
Сега зная и разбирам
, че това бяха всъщност единствените
слова , които някога чух от нея . Можеби
самите те , или загриженоста с която
бяха изречени , направиха душата ми да
се едини със сърцето и , да остане в камък
.
Камък , който влача
през годините със себе си , по най-различни
точки на света .
Камък , който не
желая да предам никому . Защото , всред
неговата непосилна тежест усещам , как
онзи червей на невинно пропиляната
младенческа безмълвна любовна нощ ,
така безпредметна и до болка скъпа , яде
и разяжда .
Бих могъл , да спра
всред надпреварата наричана Живот .
Бих успял да бръкна
всред душата си със шепа .
Бих изтръгнал с кръв
, този мръсен червей пред очи . За да го
разгледам най-подробно . Да си поиграя
с него доколкото все още е възможно , а
след това , да го захвърля на земята , за
да го размажа с крак . Тъй , както правя
винаги със срещнатите червеи в своя ден
.
Но , това едва ли ще
да сторя .
Така е сладко , да
те яде нещо , което отдавна си загърбил
.
Предполагам , някога
, някъде , някакси , с повод или без повод
, този странен червей най-подир да свърши
своята гигантска работа , като ме довърши
. Но , дали няма да възникне друг ? Това
не зная .
Това наистина , не
зная . . .
ТРАКАНЕТО НА КОЛЕЛАТА
, плътната лятна нощ , разказът на
непознатия , бяха направили да задремя
. Когато се разбудих , в купето нямаше
никой . Запитах се , дали това не бе сън
, дали не съм разказвал на себе си всичко
това , за да не заспя та да не пропусна
малката гара към която се бях запътил
. Така обичайна бе тази история . Но , на
отсрещната седалка лежеше забравен
някакъв чадър , положен върху един от
онези вестници , в които се предлага
всичко , за всички .
Но , човекът изведнъж
се яви . Извади пакет хартиени кърпи за
нос . И , забърса очи .
ВЛАКЪТ ЛЕТЕШЕ през
гори и , през поля . В тази малка живописна
страна наистина имаше не само тунели
облицовани с рехав декоративен камък
. После , се проточи гола безкрайна пуста
степ , но в далечината блестяха светлини
.
Помислих , че животът
може да е сън край водопад , а понякога
мъчително дълъг сън , една въздишка
подир пропуснатото време .
Време , което бавно
и настойчиво дълбае надълбоко в нас .
Сякаш червей , който
прояжда камък . . .
No comments:
Post a Comment