Sunday, September 25, 2016

ПЕЕЩИТЕ ЧЕПИЦИ от Богомил Костов АВРАМОВ-ХЕМИ

© 2016 – Bogmil K. AVRAMOV-HEMY
ПЕЕЩИТЕ ЧЕПИЦИ
ИЛИ
КОГАТО НА НАРОДО МУ Е ВСЕ ТАЯ
от
Богомил Костов АВРАМОВ РУСЕВ – ХЕМИ

НЕ ПРЕСТАВАМ ДА СЕ ПИТАМ; И НАВЯРНО НЯМА ДА ПРЕСТАНА; ДАЛИ МРАЧНИТЕ ПРОГНОЗИ НА ТОЗИ ИЛИ ОНЗИ, ДОСЕЖНО ЗАТРИВАНЕ НА МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНАЯ - ВО ВЕКИ-ВЕКОВ, НЕ СА ПОРЕДЕН КЬОР-ФИШЕК НА УПРАВЛЯЮЩИТЕ. И, НЕ МОГА ДА СИ ОТГОВОРЯ. ЗАЩОТО – ВСЕ ПАК И ВСЕ ОЩЕ – НИ ИМА.
НО, КАТО НИ ИМА – КАКВО ОТ ТОВА!?!
НИМА Е ДОСТАТЪЧНО?

НЕДОСТАТЪЧНОСТТА ВЪВ ВСЕ ПО-БЕДНИЯТ НИ ДУХОВЕН ЖИВОТ; ОБЩО ВЗЕТО ИЗЯВЯВАН – ЧРЕЗ ЛАВИНА ПАРЛАМА-ПОЛИТИЧЕСКИ-ДИСКУСИИ; НАВЯРНО СКОРО НЯМА КАК ДА СЕ УТАЛОЖИ. ОБЯСНЯВАЙКИ НА ГРАЖДАНСТВОТО – ТВ-КАНАЛИЗАЦИОННО – ЧЕ, ДОКАТО МУ Е ВСЕ ПО-ЗЛЕ – НЯМА КАК ДА НЕ МУ Е НАЙ-ДОБРЕ. ТА, ДО ТАЗИ ЧУДНА СЕПТЕМВРИЙСКА ВЕЧЕР. КОГАТО ФЕСТИВАЛЪТ „ЗЛАТНАТА РОЗА“, ЧРЕЗ ИЗКЛЮЧИТЕЛНО СТУДЕНИЯТ ДОСТА СНОСЕН АКАДЕМИЧНО-ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПЪЛНОМЕТРАЖЕН ФИЛМ „ПЕЕЩИТЕ ОБУВКИ“, ПРИ ПОЛУПРАЗНА ЗРИТЕЛСКА ЗАЛА, ПОПРЕМИГНА С ЛЪЧ НА ПОРЕДНО КРЕВАТНО ПОЕТИЧЕСКО ОТКРОВЕНИЕ. (НИ ГЪК – НИ МЪК.) ЩОТО, АКО НЕ СЪС ДРУГО, С КРЕВАТНОТО – НАЙ-СМЕ-СИ-НАЯСНО.

ПОЧТИ ДОКУМЕНТАЛЕН; ПРЕДНАЗНАЧЕН ДА РАЗКРИЕ ЕЛЕМЕНТИ ОТ ИЗКЛЮЧИТЕЛНО СЛОЖНИЯТ ЖИВОТ НА ЕДНА ОТ НАЙ-ИСТИНСКИТЕ И НАЙ-ОБИЧАНИ САМОУКИ БЪЛГАРСКИ ДЖАЗ-ПЕВИЦИ – ЛЕА ИВАНОВА; "ПЕЕЩИТЕ ОБУВКИ" НАПОМНЯ – ОТНОВО, СЕГА И ЗАВИНАГИ, ЧЕ ИЗКУСТВОТО - В БЪЛГАРИЯ И ПО СВЕТА - НАЙ-ГО-МОГАТ БРАТЯТА ЕВРЕИ. ДАЛИ Е ТАКА? НЕ МОЖЕ ДА НЕ Е ТАКА, ЩОМ ФИЛМЪТ НЕ СЕ СВЕНИ – ДИРЕКТНО!?! - ДА НИ ГО НАПОМНИ. ВСЪЩНОСТ, ТОВА ЕДВА ЛИ ИМА НЯКАКВО ЗНАЧЕНИЕ. У НАС ЕВРЕЙСТВОТО, ИСПОКОН ВЕКОВ, КОМПАКТНО Е СЛУЖИЛО И СЛУЖИ НА НАЦИОНАЛНАТА БЪЛГАРСКА КАУЗА. ЕДВА ПОДИР ТОВА НА ВСИЧКО ОСТАНАЛО.
И ЕТО ЗАЩО - НЕ СМЕ ГИ ПИПНАЛИ С ПРЪСТ.
А САМО, СМЕ ГИ НАТИРИЛИ. (1949.!)

ФИЛМЪТ ПРИПОМНЯ СТРАШНИТЕ ГОДИНИ НА ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА, (БУМТЕЖИ ИМА - РУХНАЛА СОФИЯ НЕ СЕ ВИДИ!?! ) И, ЕДНАКВО БЕЗПОЩАДНИТЕ ГОДИНИ НА БЕЗУМНОТО ПРЕСТАРАТЕЛНО ТРАЙЧОКОСТОВСКО ПРОЧИСТВАНЕ НА СТРАНАТА, ОТ ЕДВА РОДНИЛАТА СЛЕДОСВОБОЖДЕНСКА БЪЛГАРСКА ИНТЕЛИГЕНЦИЯ - ДО КОРЕН.

РЕЖИСЬОРЪТ Е ДОКАЗАН МАЕСТРО, И ДОСТА СМРАД ОСТАВА СПЕСТЕНА. ЗАЩОТО ДОСИЕТА-ДОСИЕТА, НО ТЕХНОЛОГИИТЕ В ТЯХ СА БАЯ-БАЯ ИКОНОМИСАНИ. ОСВЕН ТОВА, ГЕНЕТИЧНО НАСАДЕНИЯТ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ ВСЕНАРОДЕН СТРАХ ОТ УЗУРПАТОР, НЕ САМО, ЧЕ НЕ СЕ Е ИЗПАРИЛ ПРЕЗ ПОСЛЕНИЯТ ЧЕТВЪРТ ВЕК СЛУЖБАШКО МЕНТЕ-ОДЕМОКРАТИЗИРАНЕ, АМИ ВСЕ ОЩЕ НИ ДЪРЖИ ЗА ТВОРЧЕСКАТА ГУША. ОБЯЗДВЯЙКИ НИ, ЧРЕЗ БЕЗМЪЛВНИТЕ ЮЗДИ НА БЕЗСМЪРТНАТА БЪЛГАРСКА ПАРТОКРАЦИЯ.
НЯКОГА НАТИКАЛА НИ ПОД ЯРЕМА НА ПАДИШАХА.
С ИЩАХ ИГРАЛА ПОД СВИРКАТА НА БЕРЛИН.
И, С ОСОБЕНО СТАРАНИЕ - ПОД ДИКТАТА НА МОСКВА. ПОНАСТОЯЩЕМ – НА БРЮКСЕЛ. АМА И ТОВА НЕ Е СЪВСЕМ СИГУРНО. НИЩО ЧУДНО, ЧЕ НАРОДЪТ-ЗРИТЕЛ ГО Е СТРАХ, НЕ САМО ДА ИЗРЪКОПЛЯСКА, НО ДОРИ, ДА ШУКНЕ – КАК ТРЕБЕ. ЩОТО РАЗБИРА, ЧЕ И ТОЗИ КРИТИЧНО-БЕЗКРИТИЧЕН ФИЛМ Е СТОРЕН, ЗА ДА БЪДЕ НАРОДО - ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ - ПОЛИТИЧЕСКИ ЗАБАЛАМОСАН.
УЖ ДОСИЕТАТА - РЕШИЛИ ДА ГОВОРЯТ. ЗА ВСИЧКО ОСТАНАЛО, ОСВЕН ЗА Ф А К Т И Ч Е С К А Т А ДЕЙНОСТ НА НЯКОГА ТАКА ПРОЧУТАТА НАШЕНСКА (ДОКОЛКО!?!) ДЖАЗ-ПЕВИЦА.

ПОКОЙНАТА ЛЕА ИВАНОВА; ЕДНА ОТ ПЪРВИТЕ КЛАСИЧЕСКИ СУИНГ-ИЗПЪЛНИТЕЛКИ НА БАЛКАНИТЕ; БЕ ВЪВ ВИСША СТЕПЕН ВСЕНАРОДНОПОПУЛЯРНА. НЕЗАВИСИМО ОТ ВСЯКАКВИТЕ ЗАБРАНИ ЗА ИЗЯВА, НАРОДЪТ СЕ ТЪЛПЕШЕ НА НЕЙНИТЕ КОНЦЕРТИ, С "ОРКЕСТЪРА НА ОПТИМИСТИТЕ", НО И, С "ОРКЕСТЪР ОВЧАРОВ"; ПОД ШАТРИТЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ЦИРКОВЕ.
НАЦИОНАЛНАТА ТОТАЛИТАРИЯ ИМАШЕ КЛАСИЧЕСКИЯТ ДЖАЗ ЗА ЕПТЕМ ПАНАИРДЖИЙСКО ИЗКУСТВО. ДРУГО ИЗКУСТВО – ТЯ!?! - ЕДВА ЛИ НАЗНАЙВАШЕ.

ПО НАТАТЪК!?!
Е, ПО-НАТАТЪК, ПО ЧИТАЛИЩНИТЕ СЦЕНИ НА МАЛКИТЕ ГРАДЧЕТА, А ВЪВ ВАРНА-ГРАД, В Т.Н. „МАКЕДОНСКИ ДОМ“; КЪДЕТО СТОЛОВЕТЕ БЯХА ОТ НАЦИОНАЛИЗИРАНИТЕ ВАРНЕНСКИ ГОСТИЛНИЦИ И КАРНАЦИИ; В КЛАСИЧЕСКИЯТ ДЖАЗ-СПЕКТАКЪЛ "КАРТИНИ ОТ ЕДНА ИЗЛОЖБА", ЗАЕДНО С АХИНОРА КУМАНОВА, ОПТИМИСТИ И КОМПАНИЯ.
АБЕ, КОЙ ЕБАВА ИЗКУСТВОТО У НАС – ЗА НЕЩО?
ЧАЛГА НИ ДАЙ НА НАС, ФИТНЕС И МУСКУЛИ НИ ДАЙ. И ЕДНО МИНИСТЕРСТВО, КАТО ЗА ПРЕД ЛУВЪРА.
И, НОН-СТОП ИЗБОРИ.
ПА, НИ ГЛЕ'Й СЕИРА.

А СЕИРЪТ СИ Е ЧИСТО ПРОВАНСАЛСКИ.
ЕДИН НЕВЕРОЯТЕН РЕЖИСЬОР – ПОСВЕНИЛ СЕ ДА КАЖЕ ДОКРАЙ - ЯСНО И КАТЕГОРИЧНО - ЗА ЩО ИДЕ РЕЧ. (АРЕАЛА НА ПОДОБНИ ИЗПЪЛНИТЕЛКИ СА ВРАЖЕСКИТЕ КОНСУЛИ!?!) ОСТАНАЛОТО? Е, ОСТАНАЛОТО Е КАЧЕСТВЕНИ АКТЬОРИ. ЧУДЕСЕН ГРИМЬОР – ДОКАРАЛ ГОРЕ-ДОЛЕ СВЕТИЦАТА НА БЪЛГАРСКИЯТ ХАЙ-ЛАЙФ НА ФРИЗУРА И ФАСОН, И ЕДИН СПИКЕР-МЕНЕСТРЕЛ КОЙТО ПО СРЕДАТА НА ФИЛМА НЕИЗВЕСТНО ЗАЩО ИЗЧЕЗВА; СЛУЧАЙНА, МЪЛЧАЛИВА И СЪКРУШЕНА ПУБЛИКА, НА КОЯТО Й Е ПИСНАЛО ОТ НЕДОМЛЪВКИ; ПОДХИЛВАЩИ СЕ СТАРЦИ - ОПИТВАЛИ КАКВО ЛИ НЕ; САМОТНИ ИЗРЪКОПЛЯСКВАНИЯ В СУБЛИМНИ МОМЕНТИ.
ЗАЩОТО НА НАРОДО – ВЕЧЕ ПОВЕЧЕ ОТ ЧЕТВЪРТ ЗЕМЕН ВЕК, МУ Е ВСЕ ТАЯ. РАНО ИЛИ КЪСНО ФИЛМЪТ ЩЕ БЪДЕ ПУСНАТ И ПО ТЕЛЕВИЗИОННИТЕ КАНАЛИ. И ТОГАВА, У ДОМА, ПРЕД ЖЕНАТА, КОТКАТА, КУЧЕТО И ВНУЧЕТАТА – ГЛЕ'Й ЩО СТАВА.
ИСТИНИТЕ!?!
Е, ИСТИНИТЕ СА СПЕСТЕНИ ПО ПАРТИЙНОМУ.
НАЛИ СА НАЛИЦЕ НЯКАКВИ ТРАКАЩИ ОБУВКИ.
А ЛЕА ИВАНОВА, НАИСТИНА СИ ПЕЕШЕ БОСА.

И ПАК СИ СЕ ПИТАМ. В БЪДЕЩЕ – НА ПОДОБНИ ФЕСТИВАЛИ, ДАЛИ ИЗОБЩО ЩЕ ИМА НЯКАКВА ПУБЛИКА? ДЖАЗ-ПУБЛИКАТА НА ПОКОЙНАТА ЛЕА ИВАНОВА, СУИНГОВАЩА САЩ В СВОИТЕ ДУШИ, СИ ТРЪГНА ЗАЕДНО С НЕЯ - В БЕЗКРАЯ. БЕЗ ДА ДОЧАКА БЕЗПРЕПЯТСТВЕНОТО СЛУШАНЕ НА ДЖАЗ.

НЕЗАВИСИМО ОТ ОТВОРЕНИТЕ ДОСИЕТА, ПОЛУГРАМОТНИТЕ ВРАГОВЕ НА НЯКОГАШНАТА АМЕРИКАНИЗАЦИЯ – НЕ ПРЕСТАВАТ ДА ВИРЕЯТ И ВИЛНЕЯТ - И СРЕЩУ НАСТОЯЩАТА. ОЧЕВИДНО - НЕ БЕЗ ОСНОВАНИЕ.

ПРОЧУТАТА МЕЛОДИЯ С НЕИЗВЕСТЕН АВТОР „ИСТАНБУЛ-КОНСТАНТИНОПОЛИС“ ОТДАВНА НЕ ИЗПЪЛНЯВА НИКОЙ.
ОСТАНАХМЕ ЕДИНСТВЕНО НИЕ, С ГАЙДИТЕ И ВАТЕНКИТЕ; А ПОД ТЯХ ПАПИОНКИ; ГДЕ НЕ ПРЕСТАВАМЕ ДА НАДИЧАМЕ ПРЕЗ ХОРСКИ ПРОЗОРЦИ - ВМЕСТО В ПРОЧИСТЕНИТЕ СИ ДОСИЕТА. ТА ДАНО, ПОКРАЙ РИСКУВАЩИТЕ ЛИЧНА СВОБОДА ПЪРВОПРОХОДЦИ - ПОХАПНЕМ-ПОСРЪБНЕМ ОТ НЕУГОМОННИЯ ФАКЕЛ НА НЕУГОМОННАТА ВСЕВЕЧНА БЪЛГАРАН-СЛОБОДИЯ. А ТОЙ ВИНАГИ, ВИНАГИ, ВИНАГИ ВИРЕЕ И ИДЕ ОТ ИЗТОК.
ТОВА, КОЕТО ДНЕС НИ СЕ ПОДНАСЯ НА ТЕПСИЯ, ОТДАВНА НЕ Е НИКАКЪВ ДЖАЗ.
И ЕТО ЗАЩО - СУИНГ-ФАКЕЛЪТ ЗАПАЛЕН ОТ ЛЕА ИВАНОВА - ВСЕ ОШЕ - НИКАКЪВ ГО НЯМА. ЕДНА ПРЕСКОЧЕНА ЕПОХА.
А - ДАНО!?!

P.S.: Джаз-Мадоната Лея Иванова - основно - суинговаше. А суингът, като форма на изява, бе преследван - и в хитлеристка Германия, и в престарателно сталинизирана България.
И това продължава . . .
Said – 24.09.2016.
Revised - 25.09.2016.

No comments:

I'M THE PAUSE, by Hemy

© 2013-Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY АЗ СЪМ ПАУЗАТА НА ТУЙ СКАПАНО ОБЩЕСТВО, ГДЕТО В ГЪРДИТЕ ТЪЙ БЕЗПОЩАДНО СЕ БИЕ; ПРЕДВАРИТЕЛНО ОТБЕЛЯЗА...