Tuesday, May 23, 2006

THE SURROUNDED ISLANDS, (C) 1999 Bogomil Kostoff AVRAMOV-HEMY

(C) 1999 - Bogomil Kostoff AVRAMOV - HEMY
ОБКРЪЖЕНИТЕ ОСТРОВИ
от
Богомил К. АВРАМОВ-ХЕМИ



През една пролетна утрин на 1977-ма, на пресконференция в столицата, Ренато Гутузо вметна:
"...Вие сте странен народ... Имате зад граница такъв авангарден творец като Кристо Пакета, а при Вас е напълно неизвестен..."
Посетителите отдавна се бяха примирили с държавническата необходимост, да бъдат зле информирани, по проблеми на съвременното модерно изкуство, винаги на крачка пред развитието на обществото. Този пасаж не бе никога излъчен.



ПО ТОВА ВРЕМЕ,
Христо Явашев, вече бе успял да опакова един средновековен фонтан и кула в Сполето,(1968), монументите на Виктор Емануил и Леонардо Да Винчи в Милано(1970), а през 1974 бе извършил същото с една древна Стена по Виа Венето и Вила Боргезе в Рим. Обектите бяха придобили обобщеност на обемни ескизи. На всички бе напомнено, че балканджията слага капак и, налага удивителна. Роден през 1935-та в Габрово, Христо Явашев или Кристо, или Кристо Пакета, започва артистична дейност през 1958 в Париж. "Опаковани Предмети" от онова време, говорят за претрупания с противоречия интериор на парижкия буржоа, недоумяващо загледан в един прекалено бързо променящ се свят. Кристо безпощадно наслагва пластически материи оцветени индустриално и подбрани артистично, върху съвсем обичайни предмети. Никой не е правил това, освен Ман Рей опаковал в средата на века шевната машина на Леля Тумб, представяйки я за "Принцеса". Критиката вече е открила нашия човек. Години по-късно, когато започват да падат жертви пред Стената, Кристо заедно с банда съмишленици, (1962), се устремява към кривите улички на Латинския Квартал, където струпва 204 разноцветни Шел-варели, напречно през улица Висконти. Движението е възпрепятствано, а на обществеността се напомня, че Желязна Завеса лесно се издига, но никога не се саморазгражда. Дали Кристо от онова време е имал инвеции свързани с проблемите на околната среда не е известно, но е време, когато екологията зрее във всеки интелект. Опаковайки кейовете на Сена за сипещи се товари, Маестрото успява да напомни на Човечеството, че краят на века лесно би могъл да бъде прах и пепел. Кристо някак внезапно става широко известен, макар че не престава да твърди, че е Българин на все по-добър английски. Това дава право на противниците на "Бягаща Ограда",(САЩ-1971), да го обвинят в порочни "червени" помисли, но какво от това.
АВАНГАРДИСТ НАД АВАНГАРДИСТИТЕ,
Явашев трудно се вмества в тесни определения. Неговата съпруга Джийн-Клод Кристо, личен теоритик и съавтор, (1984), пише:
"... Думата авангард, често приема погрешна употреба. Тя очевидно означава, че сътворената творба от някого през 1983, е работа на своето специфично време ..."
Кристо вече има зад гърба си проекта "Обкръжени Острови" и, затворен в своя дом-ателие на "Хауард Стрийт" в Ню-Йорк, усърдно работи върху политически значимия "Опакован Райхстаг". Неговите проекти са дотолкова безспорни, глобални, и брилянтни, че единствен проблем остават десетки разрешения от различни етажи на
властта, за да бъдат осъществени. Кристо предприема дълги пътешестия надлъжно и напречно през света, като изнася лекции и издирва съмишленици. Но, "Опакованият Райхстаг" ще изчака години.
ОБКРЪЖЕНИТЕ ОСТРОВИ,
е една от забележително зрелите реализации на Кристо, осъществена в периода 1980-1983 в басейна на плитководието на Маями, Флорида. Официалното откриване съвпада с традиционни ежегодни фиести по тези места. Единадесет острова от изкуствен произход насипани в години, когато биват прокопани канали към вътрешните водни пътища на континента, са любимо место за уикенд. Кметството на Голямо Маями вижда възможност, финансирайки проекта, да ги спретне в екологически порядък. По време на подготовката за тяхното обграждане, екипи на Кристо, отстраняват 45 тона всевъзможни отпадъци, между които изоставени яхти и зарязани лодки. Планиран за Международния Фестивал на Изкуствата през юни 1982-ра, проектът поразява магистратите с красота, изящество, философия и глобалност. Всички вдигат глави към небето и решават, че този проект би могъл да се обсервира дори от Космоса. Откриването би съвпаднало с масово изстрелване на космически съоръжения. Директорът на фестивала Жан Ван Дер Марк е дотам настоятелен, че Кристо се чува с Митко Загоров, инженер и преподавател в университетите на Чикаго, за да започнат работа заедно и отново. Митко е работил за Кристо по "Завеса в Долината", като инженерингов консултант. Първа задача е да бъде издирена изкуствена материя, която плува без да потъва, не избелява от жаркото слънце на Флорида и дава възможност на биотата под нея да диша, без да погива. Кристо се появява на Фестивал-82 с пресконференция, на която представя "Обградени Острови. Проект за Западен Бискейн. Големи Маями. Флорида." Журналистите загубват ума и дума, докато консервативни природозащитници биват вбесени. Един художник ги е изпреварил. Той ще успее да разкаже на хората в глобален план много повече, отколкото всички те със своите тясноспециализирани шумотевични наукоподобни конференции. Опозиционно настроени личности и организации надигат безумен вой. Този "див българин" иска да извърши "малка червена революция" в сърцето на курортния суперлукс. Тропическото дружество "Аудъбън", Лигата на Жените-Гласоподавателки, Лигата Исаак-Уолтън, Плановият Комитет на остров Дейди, се втурват в кръстоносен поход. В отговор, Кристо Явашев привлича доказано професионални учени-еколози. Д-р Анитра Торгхауг и инженер Джон Митчел са познавачи и на местни екологически проблеми. Чрез научно поставени независими експериментални постановки, те ще мотивират положителните и разкрият отрицателните качества на проекта. Изследват се въздействия върху морската околна среда на предполагаема плаваща материя, оценява се необходимостта от специални инженерни съоръжения. Експертните оценки са положителни, но Департаментът по Околна Среда в Талахаси продължава да се мръщи. Намесват се ред специални служби, без които на американския континент нищо не може да се случи: вездесъщия Армейски Инженерен Корпус, Службата за Дива Природа и Риба, Националната Служба за Морски Риболов, Агенцията за Опазване на Природната Среда, поставят проекта под бюрократски микроскоп. Проектът виси на косъм. Изключително опасни са т.н. неправителствени организации, готови да предявят съдебен граждански иск срещу всяка дреболия. Това би забавило проекта за чието експониране е определен едва четиринадесет дневен срок, малко преди сезона на тайфуните.
ЕДИН ИЗВЕСТЕН ЕКСПЕРТ ПО ТЮЛЕНИ,
д-р Дениел Одийл твърди в пресата, че опазването на тези често посещаващи вътрешните води на Флорида млекопитаещи, ще бъде застрашено от бързоходните катери, с които ще се обслужват безбройните посетители на Обградените Острови. Кристо отлага проекта за следващата година, но не е сломен. В една вила на 100 километра от Майми изследванията продължават. В обширен басейн бива реализиран макет, който поглъща 0.3 процента от безсмислено доставена от Япония материя. Оказва се, че платът е неустойчив върху водната повърхност, просмуква се и потъва, бързо избелява, а при обсервиране от вертолет изглежда по-скоро лилаво-белезникав отколкото керемидено-карминен. Спират се на друг тип материя, немска ръчна оплетка. Д-р Дениъл Одийл получава късове. В Океанариума на Орландо, биологът покрива с нея повърхността на басейна за тюлени. За петнадесет дни време, той не открива никакви промени в поведението на славните млекопитаещи. Подобна структура дава възможност за задържане на въздух между клетки от плоски нишки. Това подобрява нейната правучест и, дава възможност на повърхностния слой на водата да диша нормално. Панелите се поддържат на вода от промишлени бонови заграждения, използвани в широката практика на Бреговата Охрана, при борба с нефтени разливи. Кристо използва бонови заграждения с дължина, каквато все още не притежава никое морско ведомство в региона на Черно Море.
ПРОЕКТ "ОБКРЪЖЕНИ ОСТРОВИ"
глътва 3 500 000 долара средства. Една седма от тях отиват за адвокати, които успяват и свършват работа. Федералният Съд за Щат Флорида, под председателство на съдията Лоурънс Кинг, след като подробно се запознава с представената документация и множество експертни оценки и протести, поставя под защита на закона на щат Флорида, САЩ, проекта "Обкръжени Острови". Подобна пълна легализация за проект, Кристо получава пръв път. Всичко до тогава е било "на черно" и, Кристо е избягвал контакт с властите криейки се от окръг в окръг,(Бягаща Ограда-1976), всепризнат от обществеността дисидент в страна, където декаданса е национална политика. На наблюдателен екип от 430 души се дава възможност да извършва дейности в регион от единадесет острова в Големи Маями-Флорида. На остров N 11, за отговорен капитан е назначен синът на Кристо-Кирил Явашев, странен поет, превеждан епизодично единствено в град Варна.
МОНТИРАНЕТО
на плаващите панели започва на 2 Май 1983-та, едновременно за единадесетте острова, със 120 специално обучени за целта работници. Транспортирането, от бряг до бряг, се извършва чрез несамоходни салове. Ширината на обграждане е 70 метра. На 3 Май по обед, монтажните работи приключват. Официалното откриване е, за 7 Май подир обед. За пръв път в историята на Маями, кметът връчва едновременно два почетни ключа на града: на Кристо Явашев и на неговата съпруга Джийн-Клод Кристо, след като порядъчно е закъснял.
ЕКСПОЗИЦИЯТА
остава открита 14 работни дни. Управлението за Ресурси на Околната Среда аташира експерти, които да обследват резултатите от "инвазията Кристо" подир закриване на проекта. В писмо от 3 Юни 1983, Джан Клементе, директор на управлението, уведомява заинтересованите лица и организации, както и наша милост чрез Кристо, за наличие на "подобрена околна среда" в сравнение с онова, което проектът Кристо е заварил. Съоръженията биват демонтирани, но инвазията остава регистрирана върху модерни информационни носители. Споровете - къде ги е нямало? Колкото по-много творци - толкова повече спорове. Колкото повече спорове, толкова по-много истини. Художественият замисъл ? Какво по- ясно от това? Аленият цвят, не е ли знакът на Всевечната Любов ? Можеби, но загадките около научното предназначение на проекта остават и понастоящем. За тях избягват да спорят.

No comments:

I'M THE PAUSE, by Hemy

© 2013-Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY АЗ СЪМ ПАУЗАТА НА ТУЙ СКАПАНО ОБЩЕСТВО, ГДЕТО В ГЪРДИТЕ ТЪЙ БЕЗПОЩАДНО СЕ БИЕ; ПРЕДВАРИТЕЛНО ОТБЕЛЯЗА...